Almere Centrum pályaudvar: kiterjedt tetőablak-felújítás komoly környezetvédelmi célokkal


A VELUX Commercial munkája

A tető és a homlokzat teljes felújítása az Almere Centrum vasútállomást természetes fénnyel teli térré alakította át az ingázók számára.

A hollandiai Almere Centrum pályaudvar tetője jelentős átalakításon esett át. Az előcsarnok ma napfénnyel és friss levegővel látja el a közösségi területeket. A VELUX Commercial szállította és telepítette az összes tetőüvegezést ehhez a nagyszabású felújítási projekthez, amelyhez felülvilágító kupolákat, üvegezési termékeket és homlokzati elemeket egyaránt felhasználtak. A kicserélt alumíniumszerkezetek tartják az új, egyedi készítésű üvegtetőrendszert, a panorámaüveges felvonók pedig madártávlatból nyújtanak kilátást az üzlethelyiségekre. A vasútállomás infrastruktúráját tartó acélvázak is kaptak egy kis piros festéket. Az ingázók mostantól természetes fényben vásárolhatnak, mielőtt továbbindulnának a következő úti céljuk felé.

A projekt elnyerése és környezetbarát megközelítés a fenntarthatóság érdekében

A ProRail megbízó által kiírt pályázaton a Straal- en schildersbedrijf West lett a győztes. A West specialitása a karbantartás és a fenntarthatóság, és a vállalat az összes polikarbonát és üveg tetőablak cseréjéhez a VELUX Commercialt választotta partneréül. Fontos szempont volt, hogy az összes cseretermék ellenálljon az állomást körülvevő magas épületek által okozott nagy szélnyomásnak. A West projektmenedzsere, Rook Treffers rendkívül elégedett a felújítással, amelynek során számos kihívást sikerült leküzdeni.

„Minden zökkenőmentesen zajlott a projekt lebonyolítása és a kommunikáció terén” – fogalmaz Rook.

Almere vasútállomás

Almere vasútállomás

A ProRail átlátszó üveget és polikarbonát felülvilágító kupolákat választott, amelyek segítségével esztétikus, átlátszó dizájnt alakított ki, amely természetes fénnyel árasztja el a teret. A másik cél az volt, hogy az Almere Centrum legyen Hollandia legzöldebb vasútállomása. A projekt végéig a környezetvédelem jegyében 1238 napelemes tetőpanelt szereltek fel. Ezek között a ferde üvegpanelekbe épített integrált napelemeket is találunk. A napelemes panelek és az integrált cellák (BIPV = beépített napelemek) a tető egészét lefedik. Így összesen nagyjából 387 kWh energia termelődik majd.

A felülvilágítók beépítése

A korábbi üveg tetőablakok és homlokzatelemek helyébe a VELUX Commercial által biztosított strukturális üvegezés lépett. A komoly felújítási projektet Luke Wijnands operatív menedzser felügyelte, amelynek során 126 felülvilágító kupolát is kicseréltek.

„A meglévő opálos üvegű kupolákat új, átlátszó polikarbonát üvegezésű ablakokra cseréltük, amelyek több fényt engednek be az állomásra” – mutatott rá Luke.

A kezdeti felmérés során hamar kiderült, hogy a meglévő kupolákat harminc éve szerelték fel.

„Rájöttünk, hogy eljött az ideális alkalom, hogy kicseréljük ezeket, mivel a napelemek felszerelése után, a panelek mérete miatt igen nehéz lett volna megbontani az eredeti opálüveges kupolákat.”

A tető minden szakaszán 21 új felülvilágító kupolát helyeztek el, a kicserélt ablakok egyes részeit pedig sikerült újrahasznosítani. A VELUX Commercial összeszerelő mérnökei a megfelelő és biztonságos rögzítés érdekében ugyanazt a furatmintát használták. A hat tetőszakasz 126 felülvilágító kupolának felel meg, amelyek kicseréléséhez tetőszakaszonként egy napra és két munkatársra volt szükség. A West csapata elégedett az eredménnyel.

„A ProRail és az Almere Centrum rendkívül elégedettek” – mutatott rá Rook.

Az új üvegrendszernek igazodnia kellett a meglévő tetőablakok megjelenéséhez, de napjaink szabályozási és teljesítménnyel kapcsolatos követelményeinek is meg kellett felelnie. Az új megoldás robusztus 4 mm-es üvegből készült, amely képes ellenállni az erős széllökéseknek. A ProRail széllel kapcsolatos követelményei miatt a rögzítőszerelvényeket is át kellett alakítani.

A korábbi üveg tetőablakok és homlokzatelemek helyébe a VELUX Commercial által biztosított strukturális üvegezés lépett.

A korábbi üveg tetőablakok és homlokzatelemek helyébe a VELUX Commercial által biztosított strukturális üvegezés lépett.

A közönség igényeinek teljesítése és a kihívások leküzdése

Az ambiciózus felújítási projektek során mindig felmerülnek váratlan kihívások, amelyeket a projektmenedzserek nem láthatnak előre. A középületeknél, amilyen az Almere Centrum is, minden probléma megoldása során szem előtt kell tartani a közbiztonságot. Oda kellett figyelni arra is, hogy az építkezés ne okozzon fennakadást a közszolgáltatások pontos és megfelelő működésében. A daruk például akadályt képeztek volna a nyilvános kerékpárutakon, a helyi hatóságok pedig nehezen járultak hozzá a közlekedési lehetőségek lezárásához, de az eredményes kommunikációnak köszönhetően a feleknek végül sikerült kompromisszumokat kötniük.

„Egy ilyen nagy léptékű projektnél a megoldások megkereséséhez mindig egyeztetnünk kell a helyi hatóságokkal” – mutat rá Luke Wijnands. „Mindig felmerülnek olyan problémák, amelyekkel csak akkor találkozol, amikor a projekt már elindult.”

A kihívások közé tartoztak az emelési munkák is, amelyeket csak éjszaka lehetett elvégezni. Ennek az volt az oka, hogy a buszjáratokat a felújítás alatt is változatlanul üzemeltetni kellett. Ezért szigorú időkereteket kellett bevezetni. A projekt hatékonyságának maximalizálása vált a siker kulcsává.

„Amíg buszok jártak az állomáson, nem végezhettünk emelési munkákat – magyarázza Luke. Ezért ezekre a feladatokra csak hajnali negyed kettő és fél öt között kerülhetett sor.”

A hozzáférést biztosító eszközök, például az állványzatok és a hidraulikus emelők felszerelésére is csak azokban az idősávokban volt lehetőség, amikor nem járnak a vonatok. Az üzemidőn kívüli időszakokban kialakították a biztonsági állványokat, amelyek segítségével ki lehetett cserélni a tetőablakokat. Rövid időn belül hatalmas építményt kellett felállítani: végül egy 2500 négyzetméteres platformot húztak fel a vasúti sínek fölé. Ezt a mindössze 52 órás vonatmentes időszakban sikerült megvalósítani kilenc hónap alatt.

„Ez egy izgalmas és tanulságos építkezés volt. Ennek az ambiciózus pályaudvari projektnek a során rengeteg tényezőre oda kellett figyelnünk, számos szokatlan kihívással kellett megküzdenünk, és az utazóközönség szükségleteire is oda kellett figyelnünk” – tekint vissza Luke.

Az üzemidőn kívüli időszakokban kialakították a biztonsági állványokat, amelyek segítségével ki lehetett cserélni a tetőablakokat.

Az üzemidőn kívüli időszakokban kialakították a biztonsági állványokat, amelyek segítségével ki lehetett cserélni a tetőablakokat.

A projekt megítélése

Rookot örömmel tölti el, hogy ez a komplex felújítás projekt végül sikeresen véget ért. Alvállalkozóként a VELUX Commerciallel való együttműködés is gyümölcsözőnek bizonyult.

„Remek munkát végeztek, a ProRail és az Almere Centrum nagyon elégedett az eredménnyel. A projekt zökkenőmentesen haladt előre, bár ezt sokszor nem volt egyszerű feladat elérni. A középületekkel kapcsolatos projektek során minél többet dolgozunk, annál több és több tapasztalatra teszünk szert, és megtanuljuk, hogy mindig van más megoldás, amely elvezet a sikerhez.”

A 80 kilós üvegpaneleket manuálisan vagy daruval helyezték fel; az acélból készült külső elemek nagyszabású átfestését pedig 18 hónappal a projekt kezdete előtt kellett beilleszteni a felújítási tervekbe.

Miért érdemes a VELUX Commercialt választani?

„Negyven éve dolgozom a ProRailnél, tehát jól tudom, hogy itt számos szabályt be kell tartani. Ezeket a VELUX Commercial is igen jól ismeri. Mindig megvalósítják, amit ígérnek, a vállalat tanúsított mérnököket alkalmaz, és digitális biztonsági útlevéllel is rendelkezik. Ezt minden ProRail-helyszínen megkövetelik az építési munkálatok elvégzéséhez. Minden a terveknek megfelelően zajlott, és miután sikeresen beépítettünk egy, kettő, három tetőablakot, a többi már rendkívül olajozottan működött.”

Rook szerint a VELUX Commercial elsődleges projektvállalkozóként a West tervezési folyamatában is részt vett. Ha az ügyfél valami mást kért, Rook a West kiválasztott tetőablakpartnerének a véleményét is kikérte.

„Az állomással szomszédos épületekre két további emeletet építettek rá” – magyarázza Rook, – Ez azt jelentette, hogy az Almere Centrum tetőjének déli részén található napelemek 18%-kal kevesebb energiát termeltek volna, mivel az új emeletek beárnyékolták volna őket. A VELUX Commercial segített a probléma megoldásában, és nagyszerű tervet dolgozott ki. A ProRail végül más utat választott, de tetőablakpartnereink lelkesen támogattak minket a megoldás megtalálásában.”

VELUX Commercial – e-könyv a tetőablakok felújításához

Kapcsolódó cikkek

Felülvilágító kupolák az Almere pályaudvar tetején

A felülvilágító kupolák tartós, sokoldalú és rugalmas természetes megvilágítási megoldásokat kínálnak, amelyek számos konfigurációban, méretben és formában elérhetők, és különféle anyagokból rendelhetők, így ideálisak az ipari, kereskedelmi és középületekhez. Az előregyártott kupolák gyors beépítést tesznek lehetővé, és különálló egységként kaphatók, amelyek napfénnyel töltik meg az épületeket, és friss levegőt, komfortszellőzést és/vagy füstelvezetést biztosítanak.